În ultimul timp, piața mașinilor la mâna a doua vine cu un bagaj greu de probleme și neajunsuri, în timp ce un automobil cumpărat de nou, din reprezentanță, prezintă doar avantaje.
Iată întrebarea: să cumperi un autovehicul nou, sau unul second-hand?
Multe persoane nu agrează clipa în care menționezi prețul unui automobil nou, să spunem o Dacia Logan care costa 12.000 de Euro într-o versiune full-option. Mereu se trezesc cârcotași prost informați să spună că la banii ăia și-ar cumpăra un autoturism la mana a doua de pe piata second. Însă nu este un lucru tocmai inteligent să compari o mașină nouă cu una rulata. Haideți să dezvoltăm puțin.
De ce merită sa-ți cumperi o mașina nouă
👉 Garanție. Ai garanție mai mulți ani, în funcție de oferta fiecarui dealer. Un lucru pe care doar mașinile second-hand cumparate din reprezentanțele specializate pe autovehicule rulate mai oferă, dar numai pentru 12 luni. O mașină nouă poate veni cu garanție totală extinsă chiar și șapte ani, timp în care nu plătești decât reviziile;
👉 Tehnologie la zi. Motorizări mai eficiente, mai economice, sisteme de siguranță mai bune ș.a.m.d. Este o greșeală să crezi că orice automobil realizat acum 10 ani este mai bun ca unul nou ieftin construit și gândit in 2021;
👉 Consum mai mic. Din cauza reglementărilor legate de noxe și capacități cilindrice, producătorii au scos pe piață recent numai propulsoare economice Euro 5 sau Euro 6. Și ca să elimine noxe putine, trebuie redus și consumul. Așadar, mașinile noi au consumuri mult mai mici decât cele rulate. Ca să nu mai vorbim de cele electrice, noul bang pe piața autovehiculelor;
👉 Siguranța rutieră. Normele testelor de siguranță Euro NCAP au devenit, în ultimii ani, foarte stricte. Motiv pentru care producătorii au realizat mașini din ce în ce mai sigure, inclusiv în clasa mini, adică cea mai mică, destinată orașului. O mașină, chiar dacă este mai mare, dar cu o vechime de 5-10 ani, a fost realizată pe baza unor reglementări mai permisive de siguranță;
👉 Achitare în rate sau leasing. Poate că nu e cea mai bună variantă, să ajungi la final să-ți dai seama că pentru un automobil de 10.000 de Euro ai plătit la sfârșitul ratelor peste 15.000… Însă este exact ca la creditul imobiliar: dacă nu ai banul jos, altă variantă nu există. Și cei care fac credite nu sunt puțini, aceasta fiind singura opțiune convenabilă, în special pentru firmele care fac leasing;
👉 Îți faci mașina cum vrei tu. Când dai comandă de un automobil nou, ți-o personalizezi cu ce opțiuni vrei tu. Alegi culoarea și dotările pe care le vrei și de care ai nevoie, asigurându-te că dai banul fix pe ce dorești;
De ce nu merită să-ți cumperi mașina second-hand
👉 Lipsa garanției. Asta înseamnă că orice ți se întâmplă la mașină, plătești din buzunar. Și fiindcă vorbim de o mașină al cărei trecut nu-l cunoști, nu știi ce se poate întâmpla cu mașina pe care tocmai ai dat bani;
👉 Probleme tehnice. Este dovedit că 4 din 10 autoturisme cumpărate la mâna a doua au probleme în primii 1000 de kilometri de la achiziție. Nici cea mai detaliată diagnoză sau verificare în service nu îți spune toate problemele mașinii. Sunt cazuri în care mașina s-a stricat la 10 minute după ce tranzacția a fost finalizată;
👉 Uzura morală. Dincolo de faptul că te vei urca într-o mașină condusa de alții despre care nu știi nimic ce au făcut înaintea ta, dincolo de faptul că ai cumpărat o mașină uzată, care poartă urme de folosire, vei avea și un automobil uzat moral;
👉 Taxa auto (timbrul de mediu). Din păcate, automobilele Euro 3 si Euro 4, care ocupă un procent majoritar din piața mașinilor second-hand mai de calitate, au cele mai mari taxe. Nu te bucuri să cumperi un Volkswagen Golf 5 cu norma de poluare Euro 4 cu doar 5000 de Euro, pentru ca apoi să plătești o taxă de mediu de vreo 600 de Euro, nu?
👉 Defecte ascunse. Indiferent că vorbim de kilometrajul dat înapoi, care este cel mai greu de depistat, sau de accidentări grave reparate, mulți șoferi nu se pricep la partea tehnică și cumpără autoturisme crezând că fac o afacere bună, iar ulterior își dau seama că a fost lovită, șansele de revânzare scăzând dramatic.
👉 Întreținere mai mare. Pentru că nu are garanție, orice reparație majoră va costa mai mult. Și aici ne referim la orice, în afară de întreținerea periodică, pe care orice mașină o face, indiferent de vechime;
👉 Investiții suplimentare. Poate că ai nevoie ulterior de un set de anvelope noi, eventual și de unul pentru iarnă, poate vrei să schimbi ceva, poate trebuie să-i montezi folie pe geamuri, cârlig de remorcare, portbagaj pe plafon și așa mai departe. Când mașina este nouă, poți comanda toate astea la prețuri mai bune, iar anvelopele cu siguranță vor fi noi și te vor ține mulți ani.
Concluzia este una singură, nu putem compara mașina nouă cu cea folosită, după cum ați putut citi mai sus. Mașina nouă vine cu avantaje clare, precum garanția, fiabilitatea, lipsa problemelor cauzate de uzură și defecte tehnice, te urci în ea, pui contactul și pleci oriunde fără griji. În timp ce o mașină rulată te poate lăsa în drum oricând, poate ascunde defecte mari, este uzată tehnic și moral, iar costurile de întreținere sunt mari, neavând garanție.